Trial je specifická disciplína motocyklového sportu, která se zaměřuje na dovednosti jezdce při překonávání překážek na trati.
Jezdci musí na motocyklech projet určenou trať, která je často tvořena přírodními nebo uměle vytvořenými překážkami, jako jsou kameny, kořeny stromů, skály, potoky, prudké stoupání, sestupy a další technicky náročné prvky.
Motocykly používané v trialu jsou speciálně pro tento účel vyrobené. Jsou velmi lehké, obratné, mají dostatečný výkon pro překonávání překážek, nemají sedadla a používají specifické pneumatiky pro lepší trakci.
Každá soutěž má stanovený celkový čas, během kterého musí jezdec absolvovat všechny úseky. Soutěž se skládá ze dvou kol, přičemž každé kolo obsahuje minimálně 12 bodovaných úseků, nazývaných sekce. Jezdec musí každou sekci projet do 90 sekund a cílem je získat co nejméně trestných bodů. K dispozici může mít svého asistenta, tzv. mindera, který mu poskytuje podporu a pomoc v bodovaných úsecích z důvodu bezpečnosti.
Jezdci jsou rozděleni do různých kategorií podle výkonnosti, od žákovské kategorie, přes kategorii hobby, TR3, TR2 až po elitní kategorii TR1. Existují také speciální kategorie, jako je kategorie volná pro nové příchozí a začínající zájemce o tento sport a kategorie klasik pro jezdce na dnes již historických motocyklech.