O trialu

Trial je specifická disciplína motocyklového sportu, která se zaměřuje na dovednosti jezdce při překonávání překážek na trati.
Jezdci musí na motocyklech projet určenou trať, která je často tvořena přírodními nebo uměle vytvořenými překážkami, jako jsou kameny, kořeny stromů, skály, potoky, prudké stoupání, sestupy a další technicky náročné prvky.

Klíčové prvky

  1. Kontrola a rovnováha: Jezdci musí mít výjimečnou kontrolu nad motocyklem a schopnost udržet rovnováhu nejen při nízkých rychlostech, ale i na místě, a pohybovat se s motocyklem nejen ve směru jízdy, aniž by nohou či jakoukoliv částí těla hledali oporu mimo motocykl.
  2. Technika: Schopnost zvládat technicky náročné manévry, jako jsou skoky, přeskoky přes překážky a přesné řízení motocyklu.
  3. Trestné body: Jezdci získávají trestné body za chyby, jako je dotyk nohou země, pád, jízdu mimo vyznačenou trať nebo poškození značení trati.

Motocykly

Motocykly používané v trialu jsou speciálně pro tento účel vyrobené. Jsou velmi lehké, obratné, mají dostatečný výkon pro překonávání překážek, nemají sedadla a používají specifické pneumatiky pro lepší trakci.

Systém soutěže

Každá soutěž má stanovený celkový čas, během kterého musí jezdec absolvovat všechny úseky. Soutěž se skládá ze dvou kol, přičemž každé kolo obsahuje minimálně 12 bodovaných úseků, nazývaných sekce. Jezdec musí každou sekci projet do 90 sekund a cílem je získat co nejméně trestných bodů. K dispozici může mít svého asistenta, tzv. mindera, který mu poskytuje podporu a pomoc v bodovaných úsecích z důvodu bezpečnosti.

Kategorie

Jezdci jsou rozděleni do různých kategorií podle výkonnosti, od žákovské kategorie, přes kategorii hobby, TR3, TR2 až po elitní kategorii TR1. Existují také speciální kategorie, jako je kategorie volná pro nové příchozí a začínající zájemce o tento sport a kategorie klasik pro jezdce na dnes již historických motocyklech.